Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR626704
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR626704/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Werkijdenregeling (Sint Anthonis)
Geldend van 26-07-2019 t/m 31-12-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-12-2017
Intitulé
Werkijdenregeling (Sint Anthonis)Werkijdenregeling (Sint Anthonis)
Deze regeling geldt voor de Gemeente Sint Anthonis.
Inhoudsopgave
- •
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
- •
Artikel 1 Begripsbepaling
- •
Artikel 2 Toepassing
- •
Artikel 3 Arbeidsduur
- •
Artikel 4 Werktijden
- •
Artikel 5 Tijdschrijven (oftewel WBU)
- •
Artikel 6 Aanwezigheid
- •
Artikel 7 Doktersbezoek
- •
Paragraaf 2 De standaardregeling
- •
Artikel 8 Dagvenster
- •
Artikel 9 Bezetting en werkafspraken
- •
Artikel 10 Thuiswerken
- •
Artikel 11 Buitendagvenstervergoeding
- •
Paragraaf 3 Slotbepalingen
- •
Artikel 12 Onvoorziene gevallen
- •
Artikel 13 Citeertitel en inwerkingtreding
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepaling
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Bedrijfstijd:
De tijd waarin medewerkers op kantoor werkzaamheden kunnen verrichten.
- b.
Feitelijke arbeidsduur:
Het aantal uren dat de medewerker in een bepaalde periode arbeid heeft verricht.
- c.
Formele arbeidsduur:
De volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren dat de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.
- d.
Medewerker:
De ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, sub a van de CAR-UWO, alsmede uitzendkrachten, detacheringskrachten, stagiaires zzp-ers of anderszins.
- e.
Pauze:
Een periode van een onafgebroken aantal minuten waarop geen arbeid wordt verricht.
- f.
Werkgever:
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sint Anthonis.
- g.
Werktijd:
De periode waarbinnen door de medewerker arbeid verricht.
Artikel 2 Toepassing
De werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers. De regeling bestaat uit de standaard regeling.
Artikel 3 Arbeidsduur
Lid 1
De formele arbeidsduur per jaar, bepaald in artikel 1:1, lid 1 onder e en k van de CAR bedraagt ten hoogste 1836 uur. (= werkbare uren per jaar x 7.2 uur per dag)
Lid 2
Bij een deeltijd dienstverband is de formele arbeidsduur per week het aantal uren als in de aanstelling is vermeld. De formele arbeidsduur per jaar wordt naar rato berekend.
Lid 3
De feitelijke arbeidsduur kan afwijken van de formele arbeidsduur, met inachtneming van de artikelen uit hoofdstuk 4 van de CAR-UWO.
Artikel 4 Werktijden
Lid 1
De werktijd bedraagt per dag maximaal 11 uren en ten hoogste 50 uren per week.
Lid 2
De medewerker die minimaal 5,5 uur, maar maximaal 8 uur per dag werkt, dient ten minste een half uur pauze te nemen. De pauzetijd kan ineens of in 2 delen worden opgenomen.
Lid 3
Wanneer een medewerker meer dan 10 uur per dag werkt, heeft hij ten minste recht op 45 minuten pauze. De pauzetijd moet minimaal in 2 delen worden opgenomen.
Artikel 5 Tijdschrijven (oftewel WBU)
De medewerkers schrijven tijd in WBU.
- •
Je kunt tijdens ziekte geen plusuren opbouwen.
- •
Je mag maximaal 10 plusuren overboeken naar het volgende kalenderjaar. Alle uren boven de 10 vervallen aan het einde van het kalenderjaar.
Artikel 6 Aanwezigheid
De bedrijfstijd is van maandag tot en met donderdag tussen 07:00 uur en 20:30 uur en op vrijdag tussen 07:00 uur en 18:00 uur.
Recepties of andere gelegenheden waarbij het personeel aanwezig is hebben een aanvangstijd vanaf 17.00 uur en vinden plaats in eigen tijd.
Artikel 7 Doktersbezoek
Doktersbezoek, tandartsbezoek, ziekenhuisbezoek, e.d. dienen in principe buiten werktijden plaats te vinden.
Paragraaf 2 De standaardregeling
Artikel 8 Dagvenster
Medewerkers kunnen werkzaamheden verrichten binnen het dagvenster van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 uur en 22.00 uur.
Artikel 9 Bezetting en werkafspraken
Lid 1
De leidinggevende is verantwoordelijk voor de bezetting van de afdeling.
Lid 2
Eenmaal per jaar worden basisafspraken gemaakt tussen de leidinggevende en de medewerker over de werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster. Deze afspraken worden besproken tijdens het startgesprek schriftelijk vastgelegd in het startgesprekformulier.
Lid 3
Uitgangspunt bij het maken van de basisafspraken over werktijden is een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang van de werkzaamheden op de afdeling/binnen het team, bereikbaarheid voor interne en externe klanten en een optimale samenwerking op en tussen de afdelingen.
Lid 4
De volgende onderwerpen dienen in ieder geval te worden besproken:
- •
Het aantal uren per werkdag dat de medewerker normaal gesproken werkt.
- •
Bereikbaarheid en aanwezigheid tijdens werkoverleg of andere verplichtingen.
- •
Flexibiliteit ten aanzien van aanpassing werktijden op werkvoorraad.
Lid 5
Bijstelling van de afspraken (de basisafspraken over werktijden, verlof en werkplanning) kunnen in overleg plaatsvinden en maakt onderdeel uit van de gesprekkencyclus.
Lid 6
Wanneer de medewerker binnen het dagvenster werkzaamheden moet verrichten buiten de afgesproken werktijden, wordt de gewerkte tijd op een ander moment gecompenseerd. De leidinggevende en de medewerker maken samen afspraken om de tijd te compenseren. De uren die buiten het dagvenster gewerkt worden kunnen niet omgezet worden in vakantie uren. Conform artikel 3:12 Lid 1 CAR-UWO.
Artikel 10 Thuiswerken
De medewerker kan de leidinggevende verzoeken om thuis te werken. Een dergelijk verzoek zal worden bekeken in het licht van de Thuiswerkbeleid/webmail gemeenten Boxmeer en Sint Anthonis.
Artikel 11 Buitendagvenstervergoeding
Lid 1
Indien de medewerker die valt onder de standaardregeling voor werktijden buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:12 CAR-UWO.
Lid 2
De medewerker die bezoldigd wordt in functieschaal 11 of hoger heeft conform artikel 3:12 CAR-UWO geen recht op een buitendagvenstervergoeding.
Paragraaf 3 Slotbepalingen
Artikel 12 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen
Artikel 13 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze regeling kan worden aangehaald als de “Werktijdenregeling gemeente Sint Anthonis” en treedt in werking met ingang van 1 december 2017.
Vanaf de inwerkingtredingdatum van deze regeling vervalt:
De werktijdenregeling gemeente Sint Anthonis met inwerkingstredingdatum 1 juni 2015.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl